Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas. OK

Aktuality

Na začátku zimní sezóny riskuje každý pátý řidič na nevyhovujících pneumatikách

Na začátku zimní sezóny riskuje každý pátý řidič na nevyhovujících pneumatikách

 

Zhoršená viditelnost, kluzká, namrzlá vozovka a nízké teploty – s takovými komplikacemi se musí motoristé vypořádat na podzim. Za řadu problémů v tomto období každoročně mohou nevhodné, sjeté, staré či nedostatečně nafouklé pneumatiky. Potvrzují to zkušenosti z praxe členů České asociace asistenčních společností (ČAAS), podle kterých jezdí na začátku zimní sezóny zhruba 15-20 % řidičů na nevhodných či zcela špatných pneumatikách. Přitom podle zákona mají řidiči osobních automobilů povinnost od 1. listopadu používat zimní pneumatiky s minimální hloubkou dezénu 4 mm, pokud může být na silnici sníh, námraza či led. Přesto řada řidičů nutnost přezutí na svém autě podceňuje.

 

Asistenční společnosti jsou hlavně zkraje zimní sezóny často přivolávány k případům, kdy je nutné vyproštění vozidla z míst mimo silnici. Za řadu těchto situací může kromě nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky nevhodné obutí vozidla, tedy používání letních, či nadměrně sjetých pneumatik v zimě. „Ročně jsou problémy s pneumatikami příčinou okolo 20 tisíc asistenčních výjezdů. Drobné defekty pneumatik zvládnou technici vyřešit na místě, složitější defekty vyžadují odtah a opravu v autoservisu,“ říká Aleš Povr, tiskový mluvčí České asociace asistenčních společností.

Pneumatika musí motoristu na silnici udržet i v nenadálých situacích, jako je např. pohyb zvěře na komunikaci. Sražená srnka či zajíc je podle statistiky ČAAS každý rok příčinou více než 4 tisíc asistenčních výjezdů k poškozeným vozidlům. Ke kolizím se zvěří dochází v tomto období, kdy řidiči častěji jezdí za šera a za zhoršené viditelnosti.

 

Co dělat v případě, že dojde k defektu pneumatiky? Odborníci z ČAAS radí, aby řidič myslel především na vlastní bezpečnost a zabránil vzniku sekundárních dopravních nehod, například při snaze vyměnit si píchlé kolo ve vozovce svépomocí. Pomoc své asistenční společnosti si motorista v nouzi snadno přivolá prostřednictvím Linky pomoci řidičům 1224, kde ho operátor přepojí na asistenční společnost jeho pojišťovny.

 

Kdy je třeba přezout na zimní pneumatiky

 

Podle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo na vozovce vzhledem k počasí být může. Zimní obutí musí motoristé použít v tomto období vždy na úseku označeném dopravní značkou „zimní výbava“. Přesto řada řidičů na toto zákonné nařízení včas nezareaguje a v zimním období vyráží na silnice s nevhodnými pneumatikami Při jízdě na nevhodných pneumatikách hrozí řidiči pokuta při silniční kontrole Policie ČR, dále si motorista může přidělat starosti při technické kontrole vozidla. Pokud díky špatným pneumatikám dojde k nehodě, tak může mít motorista problémy při likvidaci pojistné události. Pojišťovna má právo krátit pojistné plnění, jestliže se prokáže příčinná souvislost nehody se špatným stavem vozidla či např. špatným obutím vozidla.

 

Motoristé by neměli podceňovat přípravu vozidla na zimu, kromě kontroly celkového stavu auta jsou to také kvalitní zimní pneumatiky, nabitá autobaterie v dobré kondici, zimní kapalina do ostřikovačů a chladící kapalina, která odolá i velmi nízkým teplotám. V kufru auta by nemělo chybět vybavení pro odstranění sněhu a námrazy.

Další články

Česká asociace asistenčních společností zvolila své vedení

21/10
2024

Do čela České asociace asistenčních společností (ČAAS) byl opět zvolen Marek Jaroš (Global Assistance).

ČAAS v reportáži České televize k pneumatikám

18/10
2024

V reportáži České televize vysílané živě dne 18.10.2024 hovořil tiskový mluvčí ČAAS o zimních pneumatikách a poradil motoristům...

Na začátku prázdnin pomáhaly asistenční společnosti u 2.700...

04/07
2024

Rušný provoz na silnicích a s tím související zvýšený zájem o pomoc u nepojízdných aut zaznamenala také Česká asociace asistenč...

Víte, že

až 13 % rekreačních sportovců

způsobilo druhému škodu na zdraví nebo na majetku, která přímo souvisela s jejich sportovní činností? Nejčastěji šlo o zranění při lyžování, cyklo či inline stezkách či v bazénech. Náklady na úhradu škod při sportu činí stovky tisíc korun.

Naši členové

Euro Center Prague europ assistance global assistance allianz